Berbasikal di Laluan Core-Island, Putrajaya

Selama ini aku bercerita mengenai aku berbasikal mengelilingi core-island di Putrajaya sejauh lebih kurang 11.5 km satu pusingan. Ada orang bertanya, di mana letaknya core-island di Putrajaya. Kalau kamu ada Google Maps atau Google Earth, kamu boleh melihatnya sendiri. Kalau malas sangat, lihat saja keratan gambar di bawah yang aku rakam menggunakan Google Earth.

Garisan berwarna biru yang ditanda di peta adalah laluan aku berbasikal. Aku panggil ia sebagai Laluan Core Island. Majoriti laluan terletak di tebing tasik. Kalau angin sedikit kuat, kamu akan menghadapi sikit kesukaran mengharunginya. Laluan ini secara umumnya mendatar, sesuai untuk novis yang baru belajar senaman menggunakan basikal serta mereka yang mahu santai. Ada dua tempat yang sedikit curam; berhampiran jambatan Seri Saujana dan di Presint 18. Tetapi jangan risau, ianya tidak sukar untuk dihadapi.

Banyak permandangan cantik yang kamu boleh temui di sepanjang perjalanan. Antara yang paling menarik adalah di sepanjang laluan di Taman Wawasan dan sepanjang laluan di Presint 4 sewaktu senja sedang berlabuh. Aku tidak galakkan kamu menggunakan laluan ini pada waktu malam kerana ianya agak gelap dan laluannya tidak rata. Juga, kamu perlu berhati-hati kerana ramai orang menggunakan laluan ini. Ada yang membawa kanak-kanak bersama mereka.

Berbasikal mengikut arah jam atau lawan jam, laluan core-island adalah laluan yang santai dan tenang. Jom!

2 thoughts on “Berbasikal di Laluan Core-Island, Putrajaya”

Tinggalkan komen